Der er både træ og tal i mit DNA
Mads Piil er oprindeligt uddannet tømrer med en forkærlighed for det gode håndværk. Som kun 23-årig startede han sin egen tømrervirksomhed, Lemvig Byg, hvor opkøb, restaurering og udlejning hurtigt blev en del af forretningen. I dag er tømrervirksomheden solgt fra, og sammen med sin ægtefælle, Pernille Rebbe Piil, driver han Perma Ejendomme med 350 lejemål.
af Maiken Mark Larsen, kommunikationskonsulent hos Danske Udlejere
17. maj 2026
„Det, jeg savner mest ved at være tømrermester, er mødet med hr. og fru Jensen. Den gode snak og den særlige følelse, når man kan mærke, at de har tillid til, at man er den rigtige til at realisere deres drøm om en tilbygning eller et nyt køkken. Til gengæld savner jeg ikke de lange aftener med tilbudsregning”, siger Mads Piil.
”Med vestjysk beskedenhed plejer jeg at prale med, at Pernille og jeg næsten er det ideelle match i ejendomsbranchen,” siger Mads Piil med et smil.
Det ”næsten ideelle match” dækker over en klar arbejdsdeling: Pernille Rebbe Piil er uddannet revisor og har styr på økonomien og de store Excel-ark, mens Mads selv er tømrer og tager sig af byggeri og renovering. Samtidig elsker han at dykke ned i driftstallene for at finde nye optimeringsmuligheder. Tilsammen favner de det meste af det, en ejendomsforretning kræver.
Fra tømrermester til udlejer på fuld tid
Da Mads Piil startede Lemvig Byg i år 2000, var planen ikke, at han en dag skulle leve af udlejning. Men ret hurtigt begyndte opkøb, restaurering og udlejning at fylde mere og mere.
Det begyndte helt pragmatisk. Når der var stille perioder i tømrervirksomheden, kunne de 8 - 10 medarbejdere renovere de lejemål, han havde købt. På den måde voksede udlejningen frem som et ekstra forretningsben ved siden af håndværket.
I takt med at udlejningsforretningen voksede, blev Mads Piil tvunget til at tage et valg: Hvor skulle han fremover lægge sin tid og sine kræfter?
”Jeg kunne mærke, at jeg efterhånden brændte mere for udlejningen end for tømrerforretningen. Samtidig var porteføljen vokset til 350 lejemål, så det var egentlig et naturligt næste skridt,” forklarer han.
Samtidig havde han svært ved at se sig selv som tømrermester som 65-årig. Derfor blev det afgørende, da hans førstemand, Morten Schmidt, i slutningen af 2018 spurgte, om han kunne købe sig ind i virksomheden. Det blev startskuddet til en femårig exitplan.
Planen holdt. Den sidste ejerandel blev overdraget pr. 1. januar 2025, og siden da har Mads Piil haft fuldt fokus på udlejningen.
Pernille Rebbe Piil havde allerede 15 år tidligere sagt sit job som revisor op for at gå ind i Perma Ejendomme på fuld tid. I dag driver ægteparret virksomheden side om side sammen med to fastansatte på kontoret. Herudover beskæftiger virksomheden to viceværter, en maler og en ejendomsinspektør.
Mere ro om morgenen
I mange år arbejdede Mads Piil så meget, at han selv jokede med, at han havde to fuldtidsjob: tømrervirksomheden på den ene side og udlejningen på den anden.
Men der var også en pris.
Sammen med Pernille har han tre børn på 17, 14 og 11 år, og inden de flytter hjemmefra, ville han gerne have mere tid med familien. Overgangen fra at drive både håndværksvirksomhed og udlejning til kun at fokusere på ejendommene har derfor ikke kun ændret hans arbejdsliv. Den har også ændret rytmen derhjemme.
”Jeg har fået ros for, at vi nu har det en del mere roligt om morgenen,” siger han.
Tidligere begyndte telefonen ofte at ringe allerede omkring klokken 6.15. Måske var der en sygemelding. Måske havde regnvejret ændret planerne på en byggeplads. Måske var der en anden udfordring, som skulle løses her og nu. Som håndværksmester skal man hele tiden have en plan B klar.
”Den løbende omrokering oplever vi ikke i udlejerforretningen på samme måde. Det har uden tvivl givet mere ro på hjemmefronten. Nu spiser vi rent faktisk morgenmad sammen,” konstaterer Mads Piil tilfreds.
Første lejemål over egen bolig
Historien om porteføljen begyndte ikke med store strategiske opkøb eller ambitiøse vækstmål. Den begyndte i 2002 med et hus i Lemvig.
Mads og Pernille købte huset, satte det i stand og flyttede selv ind i stueetagen. Da førstesalen senere stod færdigrenoveret, havde de skabt deres første lejemål. Det var beskedent i omfang, men stort i betydning. For her opdagede de, at udlejning faktisk var både spændende og meningsfuldt.
Porteføljen voksede stille og roligt i hjembyen. Men i 2006 tog de et mere markant skridt. De solgte hele porteføljen i Lemvig for at frigøre kapital til en portefølje på 48 lejemål i Holstebro, som de havde fået øje på. Siden har de udvidet portefølen mod øst og har i dag både lejemål i Randers og i Aarhus.
Bynære ejendomme med potentiale
Når Mads Piil beskriver, hvilke ejendomme der tiltaler ham mest, er han ikke i tvivl. Han taler begejstret om klassiske byejendomme med stuk, højt til loftet og smukke vinduer. Og meget gerne med et smukt tårn.
”Jeg brænder for at finde de her ældre ejendomme, der ligger godt og samtidig trænger til en kærlig hånd. Stuklofter, højt til loftet og smukke vinduer er tidløst. Beliggenheden kan vi ikke flytte på, men vi kan gøre noget ved standen af ejendommen,” siger han.
Det er den røde tråd i forretningen: Centralt beliggende ejendomme i byer, hvor der er efterspørgsel, og hvor de selv kan udvikle kvaliteten i det enkelte lejemål, når lejeren flytter ud. Den seneste ejendom, de har købt, er en hjørneejendom i Guldsmedegade i Aarhus. Med tårn.
Små justeringer
Mads Piil kan også rigtig godt lide at dykke ned i driftstallene på de forskellige ejendomme for at finde steder at optimere. Han husker især en ejendom, hvor det lykkedes at halvere vandforbruget alene ved at opsætte individuelle vandmålere.
”Når lejeren selv får syn for sagen i forhold til, hvor meget vand de bruger, giver det ofte en helt naturlig lyst til at sænke forbruget og spare penge.”
Det er den slags greb, der tiltaler ham. En løsning, som både giver mening for driften og for lejeren.
Samtidig er det også ham, der varetager det, han selv kalder gældspleje. Med en større portefølje følger en lang række kreditforeningslån, som løbende skal overvåges, refinansieres og tilpasses renteudviklingen.
Det bedste er mødet med lejerne
Selv om tallene fylder meget, er Mads Piil ikke blevet en udlejer, der helst vil blive bag skrivebordet. Tværtimod.
Han varetager stadig gerne selv ind- og fraflytningssyn i Holstebro. Ikke fordi han skal. Men fordi han kan lide det.
”Jeg kan rigtig godt lide at komme ud og møde vores lejere. Det er netop det, jeg synes er rigtig fedt ved at være i udlejningsbranchen. Vi møder hele paletten. Vi møder alle typer af mennesker, og det er virkelig både sjovt og spændende,” siger han.
Den menneskelige dimension fylder tydeligt i hans egen forståelse af jobbet. Han taler ikke om lejere som en driftsenhed, men som kunder.
”Vi gør meget ud af at behandle vores kunder ordentligt - også når de skal flytte ud igen. Det er ofte her, konflikterne opstår, og hvor udlejere kan blive beskyldt for at lade lejeren betale regningen. Derfor er jeg også stolt af, at vi har en score på 4,6 på Trustpilot,” siger han.
En branche med et blakket ry
Mads Piil lægger ikke skjul på, at han oplever ejendomsbranchen som en branche, der i den grad kæmper med sit image.
“Jeg vil gerne være med til at tale ejendomsbranchen op. Den er efter min opfattelse alt for ofte udskældt, og vi bliver hurtigt sat i bås som griske udlejere med ensidigt fokus på profit – ikke mindst med referencer til Blackstone (kapitalfonden Blackstones opkøb og markante lejeforhøjelser efter gennemgribende forbedringer i ældre ejendomme, ca. 2018–2020).
Det ærgrer mig, for det er et skævt og et ikke korrekt billede,” fortæller han.
For Mads Piil er arbejdet med boliger både fagligt interessant og dybt meningsfuldt.
”Jeg er jo rigtig stolt af, at vi varetager noget af det vigtigste, folk har - deres hjem. Det er en stor forpligtelse, som jeg tager meget alvorligt,” siger han.
Han formulerer det med et glimt i øjet, når han siger, at ejendomsbranchen, i manges øjne, på popularitetsskalaen lige akkurat ligger over rockerne, men lige under parkeringsvagter. Men under humoren ligger et alvorligt ønske om at være med til at ændre fortællingen.
Og netop det ønske afspejler sig også i hans engagement i branchen. Mads Piil arbejder blandt andet som lægdommer ved Retten i Holstebro. Her holder han sig ajour og bruger aktivt de erfaringer, han får fra sagerne i sin egen udlejningsvirksomhed - ikke mindst i forhold til, hvad man bør undgå. Derudover er han kasserer i Holstebro Udlejerforening, hvor han har en tæt kontakt og dialog med medlemmerne. Han lægger ikke skjul på, at han prioriterer både netværk og faglig udvikling.
”Når Danske Udlejere sender deres kursuskatalog ud, går jeg det altid igennem og tilmelder mig de arrangementer, som jeg synes er interessante. Udover den faglige del kan jeg rigtig godt lide netværksdelen, hvor man møder andre udlejere og kan dele erfaringer,” siger han.
ESG er kommet for at blive
Fra sin tid i byggebranchen var Mads Piil vant til at arbejde med ESG-krav. Men i ejendomsvirksomheden blev han for alvor konfronteret med dem for fem år siden, da et realkreditinstitut krævede en ESG-rapport i forbindelse med en refinansiering.
”Det undrede mig lidt til en start. Hvorfor skulle de blande sig i det? Men der er jo bare kommet mere og mere af det siden, og det er noget, som vi bliver nødt til at efterleve,” fortæller han.
Perma-Ejendomme har siden sat ladestandere op ved flere ejendomme, og næste varebil skal være en elbil. Men han peger også på de dilemmaer, der følger med den grønne omstilling i ældre ejendomme.
”Som ejendomsejere er det især CO2-udledningen, der er fokus på. Hvor meget CO2 udleder vi på grund af dårligt isolerede vægge eller gamle vinduer? Men tvisten er jo altid, om man skal skifte et godt og velfungerende vindue til trelagsruder for at forbedre sit ESG-regnskab, hvis lejer egentlig er godt tilfreds,” siger Mads Piil.
Her støder klimaambitioner, drift og lejerhensyn sammen.
”Det kan jo i de tilfælde være svært at argumentere for en huslejestigning. Og det giver alt andet lige en tvist, hvis man pådutter lejer en forbedring, som de egentlig ikke er interesserede i,” forklarer han.
Han ser derfor gerne, at branchen i højere grad bliver hjulpet politisk i forhold til at imødekomme den grønne omstilling.
“Det ville give god mening med et energitilskud eller et fradrag til den grønne omstilling. Som udlejer er man nødt til at finansiere sine investeringer, og hvis der ikke er støtte, bliver udgifterne i sidste ende afspejlet i huslejen. Med et tilskud kunne vi i højere grad gennemføre forbedringerne uden at belaste lejerne,” siger han.
Aarhus trækker
Selv om virksomheden har rødder i Vestjylland, er det tydeligt, at Aarhus fylder mere og mere i fremtidsplanerne. Lemvig er stadig hjem og en by, som Mads Piil holder af. Men når det gælder udlejningsforretningen, er fokus rettet mod de større byer, hvor mulighederne for både skalering og værdistigninger er større.
”Vi har især fokus på at vokse i Aarhus, fordi det er her, det er sjovest på alle måder. Både rent forretningsmæssigt og arbejdsmæssigt. Det er nemt at leje ud, og vi har ingen dårlige betalere,” siger han.
Men udviklingen kommer ikke uden udfordringer. Kravene til egenfinansiering er steget, og stigende priser på materialer og timelønninger presser økonomien i renoveringsprojekterne.
”Timeløn og materialepriser er over de seneste fem år steget med cirka 37 procent, og så meget er huslejen jo ikke steget. De to grafer følges simpelthen ikke ad, og der er blevet dårligere mulighed for at forrente sine forbedringer,” siger han.
Alligevel er der ingen planer om at skrue ned for ambitionerne. Tværtimod. Sammen med Pernille og en professionel bestyrelse arbejder Mads Piil målrettet videre med både udvikling og vækst.
”Vi er ikke kommet dertil, hvor vi kun ønsker at fokusere på driften. Vi vil fortsat gerne udvikling og vækst. Så vi arbejder på at få flere billeder op på væggen – og gerne på øverste række under postnummer 8000,” siger Mads Piil med et smil.
På væggen i mødelokalet har Mads Piil samlet alle virksomhedens ejendomme. En visuel påmindelse og et naturligt afsæt for de løbende drøftelser om forbedringer og udvikling.